Algemene gezondheidszorg

Als eerstelijnspraktijk gaan we op zoek naar een correcte diagnose voor het probleem van uw kat. Met moderne technieken, die tot onze eigen beschikking staan, zoals bloedonderzoek, radio- en echografie trachten we uw huisdier zo snel mogelijk te genezen of door te verwijzen.

Praktivet algemeen onderzoek kat
Praktivet bloedonderzoek
Praktivet algemeen onderzoek kat

Identificatie en registratie

Sinds 1 november 2017 is het verplicht om katten te chippen en te registreren bij Cat ID. Dit kan op elk moment gebeuren, maar wordt vaak gecombineerd met de sterilisatie/castratie (sinds 1 april 2018 verplicht, zie verder).

www.catID.be

Praktivet Identificatie en registratie

Vaccinatie

Katten zijn sterke dieren, maar kunnen meerdere besmettelijke ziektes krijgen, soms met dodelijke afloop. Daarom laat u ze best vaccineren. Vraag ons advies wanneer en tegen welke ziektes uw dier best wordt ingeënt.

Praktivet vaccins kat
Praktivet vaccinatie kat

Ontwormen

Alle volwassen katten worden regelmatig met wormen besmet, ook katten die binnen leven. Dat is niet altijd te zien en uw kat hoeft ook niet altijd ziek te worden.

Deze wormen scheiden echter larven uit die gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid van mensen. Zeker kinderen kunnen erg gevoelig zijn voor deze larven. Katten met vlooien of die vlooien gehad hebben, zijn bovendien besmet met lintworm. De ontwormingsmiddelen die u bij uw dierenarts koopt, hebben de ruimste werking en zijn het veiligste.

Prkativet ontwormen katten
Praktivet wormen kat

Vlooien en teken

Vlooien en teken zijn méér dan een vervelend probleem, zowel voor uw huisdier als voor uzelf. Voorkomen is beter dan genezen. Wist u trouwens dat het hebben van vlooien en wormen vaak samengaat?  Wij helpen u graag met de juiste middelen.

Praktivet vlooien en teken

Chirurgie

Als eerstelijnspraktijk voeren wij alle nodige operaties uit: castratie, sterilisatie, keizersnede, wondchirurgie, verwijderen van tumoren,… Hiervoor gebruiken we injecteerbare verdoving of gasanaesthesie, afhankelijk van de omstandigheden. Sinds 1 april 2018 is sterilisatie/castratie bij katten wettelijk verplicht. Vraag gerust meer info hierover!

meer info

Praktivet chirurgie katten
praktivet gasanesthesietoestel
Praktivet kat chirurgie

Echografie en radiografie

Met ons geavanceerd echografietoestel kunnen we de organen in de buikholte nauwkeurig in beeld brengen. Het kleine buikvolume leent zich daar uitstekend toe en geeft de nodige info om tot de juiste diagnose te komen.

Een radiografietoestel maakt gebruik van röntgenstralen om lichaamsstructuren op beeld te tonen. Aangezien katten relatief klein zijn, kunnen we met radiografie een groot deel van één dier op één “foto” krijgen. Zo optimaliseren we snel en accuraat de diagnose. Onze beide praktijken beschikken over dergelijke apparatuur.

Praktivet echo en radiografie
Praktivet echografie katten
praktivet radiografie
Praktivet echotoestel

Tandverzorging

Katten kunnen, net als mensen, last krijgen van tandplak, tandsteen en tandvleesontsteking. Een “onfrisse adem” is hier een symptoom van. We beschikken over een detartratietoestel, speciaal om het gebit van uw huisdier te reinigen, en een dentale unit, waarmee we tanden kunnen slijpen, boren of splijten. Vergeet ook niet dat een gezonde voeding heel belangrijk is voor een gezond gebit!

Praktivet tandverzorging kat
Praktivet tanddetartratieapparaat
Praktivet instrumenten tandverzorging

Kattenpension

In onze praktijk in Wingene organiseren we sinds kort een kattenhotel, met de nodige diergeneeskundige ondersteuning. Iedere kat heeft zijn persoonlijke ruimte, met een eigen eetbakje, krabpaal en kattenbak. Indien gewenst kunnen we de hokken vergroten tot “familiekamers” van drie katten. De katten kunnen vrij rondlopen in de speelruimte of zonnen in de hangmatjes voor het raam met uitzicht op de weides. Buitenbeloop is om veiligheidsredenen niet voorzien. Voor een bezoekje of reservatie neemt u contact met de praktijk in Wingene.

PRaktivet kattenpension
Praktivet kattenpension

Kattenvoeding

Het is niet evident om uit het enorme aanbod in de winkel de meest geschikte voeding voor uw kat te selecteren. Daarom bieden wij kwaliteitsvoer voor elk type kat en geven u graag het nodige advies wat voor uw huisdier het beste is. Aarzel niet om ons te contacteren als u voeding wenst (bij) te bestellen.

Praktivet kattenvoeding